Cât de inutilă îmi este facultatea

Statistic vorbind, atunci când cineva face un sondaj și mă întreabă dacă lucrez în domeniul în care mi-am terminat studiile, eu trebuie să le spun că da. Îi mint. În realitate, însă, eu doar mi-am terminat studiile în domeniul în care activez.

Da, sunt arogant.

Nu am avut rețineri în a-mi face studiile în orașul natal.  Bazele domeniului le-am dobândit din pasiune, dar am avut și naivitatea de a-mi pune speranțele într-un sistem idiot. Probabil pentru că în liceu m-am simțit bine și pentru că am avut parte de micile mele succese. Am fost motivat emoțional de posibilități și am vrut să-mi demonstrez că pot să fac ceva chiar dacă nu voi merge în Iași, București sau oricare alt centru universitar. Am avut dreptate, dar mi-am tras o amprentă negativă în CV (repet, este dreptul meu de a fi arogant).

Da, sunt nervos.

La nivelul cunoștințelor, facultatea n-a avut niciun impact pozitiv în educație, ci a însemnat doar schimbarea mediului în care lucrez. La propriu: aveam de ales între a lucra de acasă sau a-mi lua laptopul și a-mi face serviciul în timpul unui curs. Bineînțeles, asta se întâmpla atunci când nu făceam conspect de clasa a doua în locul lucrărilor „practice”, iar profesorul citea de pe o prezentare în power point, cu mult text, cu multe virgule lipsă și cratime amplasate aleatoriu.

Mulți colegi au trecut peste laboratoarele de programare prin copy-paste sau își petreceau prezențele pe chat roulette. Foarte puțini au încercat să-și depășească limitările din liceu, să rezolve singuri un algoritm sau să convingă un program să nu mai dea eroare de sintaxă. Pentru mulți, eroarea de sintaxă încă mai înseamnă că trebuie „să formateze windows-ul”.

„Aici suntem la inginerie, nu la litere”

Când am încercat să îi explic unuia că scrie prost, din punct de vedere gramatical, mi-a răspuns că: „dar ce, aici suntem la inginerie, nu la litere”. Faptul că nu se împăca nici cu matematica, nici cu algoritmica și evident că era bâtă la programare (de orice fel), nu are nimic a face cu faptul că nu știe să scrie. „Că nici profu n-a scris așa”.  Dacă proful e prost, trebuie să fii și tu ca el?

Deci: nu tu limba română, nu tu matematică, nu tu practică, nu tu logică, nu tu algoritmică, nu tu programare, dar ai luat licență cu notă foarte mare. Jignitor  pentru mine și pentru facultatea pe care am terminat-o amândoi.

Profesor: „noi ce să facem dacă a scăzut nivelul studenților” (n.r. – îi pici de le sună apa în cap)

În anul trei am șocat un profesor cu faptul că știu să dau factor comun ( serios? factor comun?). Era ceva mai tinerel, cu capul pe umeri, dar era asistent pentru că urma să-și dea doctoratul. Eu eram mai șocat că el era șocat de mine și l-am întrebat, iar omul mi-a răspuns: „în ultimii ani, nivelul studenților s-a înjosit atât de tare, încât m-ai surprins”.

Va dați seama că pe om l-a mirat faptul că eu știu matematică de bază, de clasa a 3-a, nu?

Pe lângă asta, eu mă mir ce caută la facultate, în anul trei, studentul care nu știe matematică. Lăsăm la o parte ceea ce-am zis mai devreme, cu scrisul și cu programarea, dar se presupune că un piețar știe să calculeze. Am avut străbunici care nu știau a s scrie, dar știau să adune, să scadă, să înmulțească. Ei nu au avut pretenții la studii superioare.

Toleranța nu mă deranjează, dar mă deranjează egalitatea.

Într-o lume perfectă, studentul agramat nu există și, cu atât mai puțin profesorul agramat. Din moment ce ai dificultăți de scriere sau citire, nu ți se permite să treci mai departe de anul 4 al școlii primare. Acolo te oprești și încerci să cauți o muncă care ți se potrivește: dai la sapă, la lopată, te faci manipulant și încerci să te semnezi corect ca să primești un salariu. Eventual, te duci afară, dar faci aceeași treabă. Altfel, faci eforturi, termini un liceu și îți cauți un mediu corporate, cum ar fi McDonald’s, care să nu-ți ceară mai mult decât este necesar.

Despre IT, la nivel de facultate

Vă spun doar că studenții sunt oglinda profesorului. Lăsăm deoparte că bacalaureatul ar trebui să fie un lux la nivel educațional și ne oprim la anul I (fără admitere). Aici, proaspătul student care a terminat un liceu la profil uman trebuie oprit și pus la punct: dacă vrei să știi ceva, trebuie să te pui cu botul pe matematică. Dar nu, eu am ajuns în anul patru cu aceiași oameni care construiesc în C++ ecuația de gradul doi, prin copy-paste,  fără a ști numerele complexe în matematică. Banal.

„Și nu aveți cum să luați mai mult de 9,5, chiar dacă lucrarea voastră este perfectă” (mulțumesc).

Mai apoi am obținut aceeași diplomă, cu notă mai mică în lucrarea de licență, nu pentru că eu sunt incapabil, ci pentru că am preferat să schimb prezența de la un curs predat în mod stupid de oameni plictisiți cu studiatul și practicatul activității care îmi aduce acum bani.

Și aș fi avut regretul unei decizii, anume că am rămas aici, în loc de Iași sau București. Dar am auzit că situația este cam aceeași, că profesorii îi trimit pe studenți să caute pe google soluții la probleme banale, că gramatica se bate cu orice facultate (litere, inginerie, medicină) și că ambiția tâmpiților transformă școala într-o glumă proastă.

foto: putred via shutterstock

20 de comentarii

  1. Aprob si eu. Am simtit multe dezacorduri, forme vechi ale cuvintelor, fraze fara sens, lucruri care n-au nicio treaba cu nicio forma educationala.
    Dar am trecut mai departe…
    Nu stiu de ce am facut o facultate de inginerie, nu am invatat nimic din ea, nici macar bazele teoretice…
    Pe de alta parte este si vina mea pentru ca m-am indreptat in timpul facultatii spre un alt domeniu, domeniu in care am nevoie de un rahat de diploma… Romania!!!

  2. In loc sa te bucuri ca tu stii si ei nu si ca automat ai un avantaj pe plan profesional, te preocupa chestia asta?Suntem intr-o era a individualismului, ne luam separat, ca entitate individuala.Daca esti cu adevarat mai bun decat ceilalti vei fi cu siguranta remarcat.

    1. Serios? Sistemul educațional e de căcat, studenții care termină acum facultatea vor fi profesorii copiilor mei, iar tu îmi zici mie că eu mă pot promova pentru că sunt mai bun?

      1. Sistemul educational nu te-a oprit niciodata din a invata si a te dezvolta.Ti-a pus poate unele piedici, cel mult.Copiii tai ii poti la o scoala unde sunt profesori competenti(daca spui ca nu exista, esti ignorant).Te preocupa faptul ca statul nu-ti va da mura in gura nici pe viitor?Sau te simti vinovat sa fii tu asa destept si restul sa fie prosti.E treaba lor ca sunt prosti, la fel cum e treaba ta ca esti mai destept.De ce oare incerci sa impui altora comportamentul tau?

          1. Poti sa crezi ce vrei, dar nici gandirea ta de genul „studentii de acum vor fi profesorii copiilor mei” nu e mai rezonabila.Ca si cum ai zice „uite un cacat pe trotuar, cine l-a pus aici, ce ma fac, ca voi calca in el”.

  3. Dupa toata chestia asta, nu ti-ai pus intrebarea de ce majoritatea pleaca la facultate in Iasi/Bucuresti/Cluj?

    Nu e la fel de naspa peste tot. Sunt in Poli in Bucuresti si imi place la nebunie. Nu stiu sa-ti spun de gramatica, nu sesisez erorile altora, dar toata facultatea e foarte faina. Profii iti explica tot ce e de explicat, faci laboratoare ca lumea (am si eu materii legate de programare), vin cu tot felul de idei inovatoare ca sa te atraga.

    Exemple de idei: o melodie rap cu versuri despre ADN (genetica), oportunitati de afaceri strict pe domeniul nostru (nanobiomateriale), noutatile din cercetare (o alta materie despre biomateriale), la ce te ajuta acea informatie (marea majoritate a materiilor). Am avut o singura materie cu niste cursuri scrise atat de rau incat mi-am bagat picioarele si n-am invatat nimic.

    Ca sa nu mai spun de toate facilitatile universitatii: ai sala de lectura deschisa pana la 2 noaptea, in sesiune e o sala de lectura deschisa non-stop in campus, ditamai biblioteca tehnica, softuri gratis (Autocad, Matlab, LabView), tot felul de workshopuri suplimentare, acces la reviste tehnice pe care nu le-as putea citi in alte conditii.. am inteles ca putem inclusiv sa sintetizam noi un material in laborator, in afara orelor. Pe asta urmeaza s-o incerc.

    Ca sa nu mai vorbesc de profi, ca majoritatea sunt implicati in cercetare si proiecte mari si au studii la greu. Am avut-o profa inclusiv pe Ecaterina Andronescu.

    Pana si colegii (majoritatea) sunt interesati de noi descoperiri, discutam intre noi chestii din domeniu… deci chiar nu se pune problema de „factor comun”.

    In concluzie, nu e sistemul idiot si nici studentii atat de prost pregatiti. Pur si simplu ai nimerit la o facultate unde se duc cei mai slabi absolventi de liceu 🙂

      1. Mie mi-a predat nanobiomateriale. Am inteles ca ar avea ceva studii in chimie si ingineria materialelor.

        Tu razi, dar e foarte faina ca profa 🙂 Cursul era interactiv, mereu ne spunea despre oportunitati de afaceri in domeniu, despre chestiile adiacente pe care ni le ofera Politehnica…

        Un exemplu cu aplicabilitate imediata: ne-a spus la un curs ca putem sintetiza un material in laborator, ca avem aparate moderne. Azi am vorbit cu un prof si e de acord sa fac aerogel de grafen.

        Cristi, sunt convinsa ca si de aici vor iesi diplome fara valoare. Nu toti colegii sunt buni la practica, nu toti inteleg materiile si la examene se copiaza pe capete. Dar asta nu inseamna ca o sa iesim o turma de prosti 🙂

  4. Mie mi-a spus un prof ca facultatea nu te invata nimic, numai te indruma pe unde sa cauti ceea ce-ti trebuie. Iar pentru asta trebuie sa-ti dai tu singur seama de ce ai nevoie.

    1. Ai dreptate. In facultate inveti despre intreg domeniul ca sa iti poti da seama ce iti place si ce nu. Mai departe, tu alegi pe ce te specializezi. Google nu e suficient, pentru ca nu iti ofera si partea practica

  5. Acuma titlul articolului ne spune clar ca e vorba despre tine.
    totusi as aprecia un pic de modestie sa nu credem ca erai steaua fara nume a facultatii. De exemplu ai putea sa pomenesti de colegii tai care au luat burse in afara .

    sunt sigur ca au fost cativa. Exceptii desigur. Ca si tine

  6. Cu cateva mici exceptii gen medicina orice fac e abdolut inutila decat daca te bagi bugetar, ca acolo nu prea se cere sa stii nimic sau sa faci mai nimic. Si confirm ca sunt destul de multi analfabeti si care nu stiu tabla inmultirii cu facultati dd multe ori la subiectele la care sunt mai jos de clasa a 4a

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.